۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۳۰۳۸۷
رییس پارک علم و فناوری استان قم:

سهم ایران در تولید علم در جهان حدود ۲ درصد است | ایران رتبه ۱۶ علمی جهان

سهم ایران در تولید علم در جهان حدود ۲ درصد است | ایران رتبه ۱۶ علمی جهان
رییس پارک علم و فناوری استان قم گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی سهم ایران اسلامی در تولید علم حدود دو درصد است و رتبه کشور چندسالی در رتبه ۱۶ پایدار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید حسین اخوان علوی رییس پارک علم و فناوری استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: موضوع علم و فناوری با پرچمداری رهبر معظم انقلاب حدود دو دهه به عنوان یک مسأله استراتژیک مطرح است.

وی افزود: در آیات و روایات بر علم و دانش و پژوهش تأکیدات ویژه ای شده است، پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی و ملت ایران در سایه علم و فناوری محقق می شود، امامین انقلاب در بیانات و سخنرانی های متعدد مقوله علم و فناوری را مورد توجه ویژه قرار داده اند.

اخوان علوی اظهار داشت: تولید دانش بنیان مهمترین بخش اقتصاد کشور، تأمین حداقل 20 درصد از درآمد کشور از صنایع دانش بنیان، تبدیل علم به قدرت اقتصادی، لزوم کاربردی کردن تحقیقات و علم ناظر به فناوری و علم و فناوری پایه قدرت اقتصاد ملت از جمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر در زمینه علم و فناوری است.

وی ادامه داد: در اسناد بالادستی نیز بر مرجعیت علمی و فناوری و توسعه آن و همچنین حمایت های هدفمند از نخبگان و پژوهشگران تأکید شده است، در بخشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و پیاده سازی و اجرای کامل نقشه جامع علمی کشور تأکید شده است.

رییس پارک علم و فناوری استان قم ابراز داشت: در سند چشم انداز 1404 جامعه ایرانی در افق این چشم انداز اینگونه ترسیم می شود که به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در جنوب غربی آسیا دست پیدا کرده است، اگر به توسعه زیست بوم علم و فناوری بپردازیم بهترین نتیجه را خواهیم گرفت.

وی عنوان کرد: از سال 1376 تا کنون 44 پارک علم و فناوری در استان های کشور ایجاد شده و 195 مرکز رشد در کشور تأسیس شده است، در این پارک ها 7 هزار و 864 شرکت و واحد فناور مشغول فعالیت هستند و بیش از هزار و 500 شرکت دانش بنیان محسوب می شوند.

اخوان علوی خاطرنشان کرد: 7 هزار و 708 ایده فناورانه در پارکها و مراکز شد تجاری شده اند و این رقم نسبت به قبل چند برابر افزایش پیدا کرده است، در شرکت های مستقر در پارک ها 56 هزار نفر شاغل هستند و 80 درصد آن ها مدرک کارشناسی به بالا دارند.

وی اضافه کرد: پارک های علم و فناوری می تواند به اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی کمک کند، در سال 2019 میلادی سهم ایران اسلامی در تولید علم حدود دو درصد است و رتبه کشور چندسالی در رتبه 16 پایدار است.

محمد قمین
ارسال نظرات